17 اکتبر 2022 - چه زمانی و چرا دیابت نوع 1 در کودکان ظاهر می شود؟ برای اولین بار، محققان یک مطالعه طولانی مدت بر روی نوزادان و کودکان خردسال با افزایش خطر ژنتیکی دیابت نوع 1 انجام دادند که بینش جدیدی در مورد پویایی سطح قند خون و خودایمنی در اوایل دوران کودکی ارائه داد.

نتایج این تحقیق اکنون در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است. محققان در مطالعه ی POInT (آزمایش انسولین خوراکی اولیه) به طورمنحصر به فردی سطح قند خون را در طول توسعه ی خودایمنی بررسی کردند.

در چارچوب پلتفرم جهانی برای پیشگیری از دیابت خودایمنی (GPPAD)، مطالعه پیشگیری اولیه بالینیPOInT به صورت چند مرکزی در هفت سایت بالینی در پنج کشور انجام می شود. هدفPOInT، جلوگیری از تشکیل اتوآنتی بادی های جزایر و در نتیجه جلوگیری از القای دیابت نوع 1 است.

در نتیجه ی یک واکنش ایمنی نادرست، سلول های بتای لوزالمعده که تولید کننده انسولین هستند، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از بین می روند. قبلاً تصور می شد که تغییرات متابولیکی در حوالی زمان شروع بیماری بالینی رخ می دهد و سلول های بتای پانکراس در اثر خودایمنی از بین می روند. با این حال، هیچ کس بطور دقیق آنچه را که همراه با شروع خودایمنی رخ می دهد، بررسی نکرده بود.

بنابراین، مطالعه POInTیک پیگیری مکرر را در سال‌های اول زندگی - با شروع از چهار ماهگی - در بیش از 1000 کودک با خطر 10 درصدی ژنتیکی برای ابتلا به دیابت نوع 1 انجام داد. این تحقیق به محققان اجازه داد که بطور دقیق تغییرات در قند خون را با زمان تشکیل اتوآنتی بادی جزایر مرتبط کنند.

دکتر Anette-Gabriele Ziegler، مدیر موسسه تحقیقات دیابت هلمهولتز مونیخ (IDF) توضیح داد: این نتایج درک ما را از ایجاد دیابت نوع 1 تغییر می دهد. ما نشان دادیم که تغییرات متابولیک در مرحله ای زودتر از آنچه قبلاً پیش بینی شده بود، رخ می دهد. او به همراه یک تیم بین المللی از محققان، در مطالعهPOInT، سطح قند خون قبل و بعد از غذا را همراه با اتوآنتی بادی های جزایر در کودکان شرکت کننده بررسی کردند.

نتایج رویکردهای جدیدی را برای تحقیق ارائه کرد

ابتدا و برخلاف فرض قبلی، نتایج نشان داد که غلظت قند خون در مدت کوتاهی پس از تولد ثابت باقی نمی ماند. در سال اول زندگی کاهش یافته و سپس در حدود 1.5 سالگی دوباره افزایش می یابد.

دکتر کاترینا وارنک، پزشک ارشد بخش غدد درون ریز اطفال و دیابت اطفال و دانشمند IDF، گفت: تغییرات پویا در متابولیسم گلوکز در سال های اول زندگی برای ما غافلگیر کننده بود. این تغییرات به احتمال زیاد منعکس کننده ی تغییرات در جزایر پانکراس هستند و نشان می دهند که ما باید متابولیسم گلوکز و پانکراس را در اوایل زندگی بطور دقیق تری مطالعه کنیم.

نکته مهم این است که دانشمندان دریافتند در کودکانی که دچار خودایمنی شدند در مقایسه با کودکانی که خود ایمنی نداشتند، سطح قند خون بعد از غذا دو ماه قبل از تشکیل آنتی‌بادی‌های جزایر بالاتر بود. این تفاوت ادامه یافت و پس از خودایمنی نیز با افزایش قند خون قبل از غذا همراه شد.

معما در مورد رویدادی کلیدی است که باعث واکنش خود ایمنی می شود

محققان توانستند تعیین کنند که سطح قند خون نوزادان و کودکان خردسال به صورت پویا تغییر می کند که منعکس کننده اوج غلظت اتوآنتی بادی های جزایر است، این نشان دهنده مرحله ای از فعالیت و حساسیت سلول های جزایر است.

دکتر وارنک، توضیح داد: تغییر در سطح قند خون پس از غذا، کمی قبل از تشخیص اولیه اتوآنتی بادی‌ها، به این احتمال اشاره می‌کند که رویدادی وجود دارد که عملکرد جزایر را قبل از واکنش خود ایمنی مختل می‌کند و به واکنش خود ایمنی کمک می‌کند. از آنجایی که مقادیر قند خون پس از سروکانورژن(seroconversion[1]) افزایش می‌یابد، به نظر می‌رسد اختلال یا آسیبی که ایجاد شده است ادامه داشته و منجر به بی‌ثباتی بیشتر گلوکز می‌شود.

پرفسور Ezio Bonifacio، استاد مرکز درمان‌های احیاکننده در دانشگاه فنی درسدن، گفت: تغییرات مشاهده شده در سطح قند خون در رابطه با تشکیل اتوآنتی بادی هیجان انگیز است. اکنون ما می دانیم که شروع روند بیماری احتمالاً در جزایر پانکراس رخ می دهد و می توانیم تحقیقات خود را برای یافتن علت این بیماری مزمن بر پانکراس متمرکز کنیم.

به طور خلاصه، محققان کشف کردند که تغییرات متابولیک در مراحل بسیار زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد، رخ می دهد: تغییرات می تواند به موازات خودایمنی یا حتی قبل از آن رخ دهد. محققان پیشنهاد کردند که افزایش بیش از حد سطح قند خون پس از خوردن غذا و کمی قبل از تشکیل آنتی بادی ها با تغییر در عملکرد سلول های جزایر مرتبط است.

زیگلر به طور خلاصه گفت: تغییرات قند خون می‌تواند به‌عنوان شاخصی از اختلال عملکرد سلول‌های جزایر و شروع بالقوه خودایمنی علیه سلول‌های بتا در آینده باشد. با این حال، ما باید تحقیقات فشرده ای را در مورد متابولیسم گلوکز و نشانگرهای زیستی اضافی در اوایل دوران کودکی ادامه دهیم. دانشمندان در نهایت تلاش می کنند تا تعداد موارد جدید دیابت نوع 1 را کاهش دهند. در حال حاضر از هر 1000 کودک در کشورهای غربی و صنعتی، چهار کودک به این بیماری مبتلا هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-diabetes-autoimmune-disease-children.html

 



[1]ایجاد آنتی بادی های خاص در سرم خون در نتیجه عفونت یا ایمن سازی، از جمله واکسیناسیون.